Bij affiliate marketing is het van belang dat je jezelf focust op een bepaalde niche markt. Dit doe je om minder last te hebben van grote concurrenten, zodat je sneller hoog kunt scoren in Google. Voor een affiliate marketing business is het namelijk van belang dat je website snel te vinden is in deze zoekmachine.
Welke niche moet je kiezen
Kies een onderwerp dat je interessant vind
Welke niche je kiest, maakt wel degelijk uit. Allereerst raad ik je aan om je te houden bij onderwerpen die jouzelf interesseren. Dit omdat je veel tijd zal moeten besteden aan het vullen van jou website met content over de bepaalde niche markt die je hebt gekozen. Door een onderwerp te kiezen dat je zelf interessant vind, zul je meer plezier beleven aan het vullen van je website. Je zult in de toekomst hoogstwaarschijnlijk betere resultaten halen. Dit omdat je ongemerkt meer tijd zult besteden aan een onderwerp dat je interesseert, dan aan een onderwerp dat je niet ligt. Geloof me, ik spreek uit ervaring en kan dit bevestigen.
Kies een specifiek onderwerp, wees niet te breed
Bij het kiezen van een onderwerp is het van belang om heel specifiek te zijn. Kies bijvoorbeeld in plaats van het onderwerp voetbal, het onderwerp voetbal in de Eredivisie. Door specifiek te zijn, zul je je gemakkelijker onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Hierdoor heb je een grotere kans op succes.
Maak gebruik van een tool
Om te bepalen op welke niche markt je jezelf het beste kunt focussen, kan je gebruik maken van een handige tool. Deze tool heet Ubersuggest. In deze tool typ je het onderwerp in van de niche markt waarop je je wilt gaan focussen. Vervolgens wordt dan het zoekvolume van het onderwerp weergegeven. Ook worden de SEO moeilijkheid, de betaalde moeilijkheid en de gemiddelde kosten-per klik van dit onderwerp weergegeven.
Waar je naar opzoek gaat is een onderwerp met een relatief hoog zoekvolume en een lage SEO moeilijkheid. Indien je van plan bent om geld te investeren in advertenties, dan zul je ook moeten zoeken naar een onderwerp dat naast een lage SEO moeilijkheid, een lage betaalde moeilijkheid heeft en het liefst ook lage kosten per klik.
Ik zal je laten zien hoe ik deze tool gebruik om een onderwerp te vinden dat voldoet aan de eisen die ik stel aan een niche.
Stel dat je je wilt focussen op het onderwerp voetbal. Dan vul je dit in in de tool. Je krijgt dan het volgende resultaat.
Wat je ziet is dat er een hoog zoekvolume is voor het onderwerp voetbal. Dit is positief. Ga je echter verder kijken dan zie je een hoge score voor de SEO moeilijkheid. Ondanks het hoge zoekvolume, is het onderwerp voetbal daarom geen geschikt onderwerp.
Stel dat je je toch wilt focussen op het onderwerp voetbal, dan zou je dit wat specifieker kunnen maken. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om je te gaan richten op vrouwenvoetbal. Vul je vrouwenvoetbal in in de tool, dan geeft dit het volgende resultaat.
Het zoekvolume van vrouwenvoetbal is lager dan van gewoon voetbal. Toch geeft de tool aan dat het zoekvolume naar vrouwenvoetbal nog steeds als hoog te bestempelen is. De SEO moeilijkheid voor het onderwerp vrouwenvoetbal is aanzienlijk lager dan voor het onderwerp voetbal. Heb je budget voor het inzetten van advertenties, dan zit je helemaal goed bij dit onderwerp. De betaalde moeilijkheid wordt zelfs gewaardeerd met het cijfer 1, wat de laagste moeilijkheidsgraad inhoud. Daarnaast zijn de kosten per klik niet torenhoog, indien je je advertenties op de juiste wijze inzet.
Op deze manier gebruik ik de tool van Ubersuggest, uit dit korte onderzoek zou ik concluderen dat ik mezelf beter kan focussen op het onderwerp vrouwenvoetbal dan op het onderwerp voetbal. Op de wijze hoe ik deze tool heb gebruikt in dit voorbeeld, kun jij de tool ook gebruiken.